Októberben a szlovákiai Senica-n, magyarul Szenyicén, jártam. Mi vitt el erre a húszezer fős településre? Szőke Erika, szlovákiai magyar fotó- és médiaművész Magia Naturalis kiállítása. Meg akartam érteni nem mindennapi alkotásait, úgy éreztem, nem elég az internet, a közösségi oldalakon megosztott fotósorozatok, érezni akartam a művekből áradó erőt. Misztikusan hangzik? Van rá tudományos magyarázat. A napokban olvastam a National Geografic Kultúra rovatában, a művészeti alkotások személyes jelenlét esetében az agykéreg precuneus nevű területére hatnak, minek következtében kötődés alakul ki a néző és az alkotás között.

Spóranyomatok

A kötődés már az első teremben megszületett, amikor megpillantottam a Csukcsföldi Vénuszt. Pöfeteggomba lenyomat. Az arcát nem mutatja, nem fordul felénk, a profiljából láttat egy keveset. Finom vonások, kecses báj, szilárd testtartás, fején tökéletes gombakorona. Méltóságteljes. Erő és nőiesség. A Pegtymel folyó völgyében (Chukotka, Oroszország) 1965-ben háromezer éves sziklarajzokat találtak, antropomorf figurákat fejükön gombatermőtesttel. A folyamatosan pusztuló sziklarajzok megihlették Szőke Erikát, és megalkotta saját, európai változatát.

 

930.jpg

 

Csukcsföldi Vénusz, pöfeteggomba spóráival készített spóranyomat micéliumon, 2023

 

A Kötődések sorozat vizuális üzenete könnyen felfedezhető, a művész párhuzamba állítja saját termesztésű gombáit és az emberi kapcsolatokat. Miért a gombákat választja? A belső emberi viszonyok szövevényesek, szabadszemmel nem láthatók ugyanúgy, mint a gombatesteket (micéliumokat) alkotó gombafonalak (hifák).

 

931.jpg

 

                             Kötődések c. ciklusból, spóranyomatok micéliumon, 2023

 

A kozmikus kurkuma

A falon rozsdabarna drapéria borítja a kereteket. A megnyitó már megvolt. Miért vannak takarásban? Némi bűntudattal lesek be a vásznak alá, mintha tilosban járnék. Öt természetfotó. Mélymezők I-V. antotípiák, olvasom a falon. Mi az antotípia? Rákeresek a neten. Káros vegyszereket mellőző, növényi színezőanyagokat használó képalkotási technika. Szőke Erika a kurkumát választotta.  A képek fényérzékenyek, elhalványulnak. Miért Mélymezők? Emléket állítanak a James Webb Űrteleszkópnak, amely 2022-ben 12,5 órás teljes expozíciós idővel mélymezős képet készített és több ezer galaxist fedezett fel a világegyetem egy pici részében.

 A természetfotók hasonlóképpen hosszú záridővel, éjszaka készültek, magyarázta egy beszélgetésünk alkalmával a művész, így némelyik képen a csillagos égbolt is jelen van. Aztán áttetsző fóliára nyomtattam, majd a nyomatot ráhelyeztem a kurkumával lekent papírra, és néhány órára kitettem a napra. A sugarak kifakították az el nem takart részeket, a takarásban maradtak vörösesbarna színe pedig szépen megmaradt. Na, de ez még nem minden, mert egy szódabikarbónás oldatban elő kellett hívni, ez látható a Laniakea előhívása videón. Így intenzívebb szín lett.

 

 

 

934.jpg

 

Mélymezők III. kurkumával készített antotípia, 70 x 100 cm, 2024

 

 

Laniakea hawai nyelven hatalmas égboltot jelent, de hiába keresünk fényes csillagokat, kozmikus fényeket, égi káprázatot, növénytestek, pontosabban paradicsomok fénylenyomatai töltik be a teret. A paradicsom Szőke Erika művészetének visszatérő motívuma, univerzális szimbólum. A gombákhoz hasonlóan saját maga termeszti, kertjében karókra felkötözött paradicsomtövek sorakoznak. Az égbenyúló növénytestek ízes és illatos gyümölcseikkel kozmikus titkok hordozói.

De miért nincs a kereten védődrapéria?

Videófelvételen láthatjuk a mű keletkezését, szemtanúi lehetünk az előhívásnak, amikor a művész a családjával közösen kiemeli a képet a szódabikarbónás oldatból. Az égi paradicsom kollektív emlékké válik, beépül a családi legendáriumba, miközben a létrehozott mű tünékeny, fény hatására elhalványul, csupán az előhívás közös élménye

marad meg. 

 

935.jpg

 

Laniakea, kurkumával készített antotípia,  150 x 260 cm, 2024

 

936.jpg

 

Előhívás, 2024, fotó az Előhívás című videóból 

 

Paradicsomterem

Szőke nemcsak egyedi, környezetbarát technológiákat talál ki, de egyedi tárgyakat is alkot, például elkészítette saját rotációs camera obscuráját, és annak segítségével létrehozta a Cherry, meteorzápor című képét.  A művész a kertben dolgozik, szedi a paradicsomot, a répát, a hátán motorizált multilyukkamerája, benne fényérzékeny szalag, a napfény átsüt a perforált fekete papíron, amely lencseként működik, rögzíti a művész testének mozgását. A többlyukú kamera saját tengelye körül forog és finom térbeli vonalakat, tekeredő textúrákat jelenít meg a negatívon. Az idő húrjai, ahogy a művész mondja, a kertgondozás körforgása.

 

907.jpg

 

Cherry Meteorzápor, 2024, rotációs multilyukkamera fotó

 

Sztromatolit-terem

Sztromatolitok, cianobaktériumok, kékalgák, sajnos természettudományos ismereteim hiányosak.  Kapkodom a fejem, hol kezdjem. A teremőr türelmetlenül az elfüggönyözött fülkéhez vezet, azt nézzem, ott mozi van,  de még nem akarom. Elidőzöm a sztromatolitok világában. Állok a terem közepén, várom, melyik alkotás szólít meg. Az Ikonhoz lépek. Madonna és a Kisded körvonalait fedezem fel a sztromatolit domborművön.

Miért sztromatolitból készült? Egyáltalán, mi az a sztromatolit? Guglizom, réteges üledékkőzet, több mint három és fél milliárd évvel korábbi földi lét megkövesedett emlékei, kékalgák, azaz cianobaktériumok hozták létre.  Mellesleg nekik köszönhetjük az életet. Fotoszintetizálnak, egy százalékról húsz százalékra emelték légkörünk oxigénszintjét, létrejött az ózonpajzs, megjelent a légzés. Madonna, Kisded és a sztromatolitok. Születés, élet, halál, a lét körforgása. A sztromatolitokat Szőke Erika papíron is megörökíti Kirlian-fényképtechnikával, nagyfeszültségű elektromos áramot vezet át a sztromatoliton, és így rögzíti a képet. Kékeszöld algával, a spirulinával is kísérletezik. Algával festi be idős szülei kezét, majd lenyomatot készít róluk. Élő kövületek, mondja.  A kiállítás utolsó nyomatán visszatérünk a paradicsom motívumhoz. Felravatalozott, gyökerestől kitépett, termésüket veszített növénytesteket látunk. A természet körforgása beteljesedik.  

 

937.jpg

 

 Ikon, dombornyomott micéliumos tárgy, mély keret, 60 x 80 cm, 2023

 



 

Deformációk

Belépek az elfüggönyözött fülkébe. Filmkockák peregnek, kocsonyás anyag hömpölyög a vásznon, fekete-fehér fotók tűnnek fel, ember a természetben, állat az ember építette világban, kalitkába, ketrecbe zárva, megfosztva természetes élőhelyétől. Egymás után villannak fel családi albumok fotográfiái, majd eltorzulnak, szétolvadnak, a zselatin felzabálja a törékeny pillanatokat, a megörökített emlékeket, szertefoszlanak az élmények. A film elkészítéséhez Szőke Erika ismét nem minden napi technikát használt. Felmelegített zselatinba helyezi a fényképeket, azok a hő hatására elváltoznak, végül elenyésznek. Szemünk láttára pusztulnak el. A zselatin nyer.

(Deformációk, video, 24 ́ 57 ̋, 2024)

 

940.jpg

 

A videók közül A gondolatok nem maradtak fenn I - II., érint meg leginkább. A mesterséges intelligencia segítségével generált filmen az egysejtű nyálkagomba természetes intelligenciájával élve felfedezőútra indul, lassan átformálja az ember által tönkretett, beszennyezett, pusztuló világot, felülkerekedik rajta, uralja azt. Színes plazmódiumok jönnek létre, és mindent beborítanak.  Egyetlen sejt túlélés érdekében képes több másikkal egyesülni, szupersejtet alkotni, aszerint cselekedni, ami a legjobb a többségnek, még az egyes sejtek kárára is. Intelligenciája képes struktúrákat létrehozni, megújulni, útvonalakra emlékezni, döntéseket hozni és együttműködni. Van mit tanulnunk tőlük!

 

938.jpg

 

A gondolatok nem maradtak fenn I., fotó a videóból, 2023 

 

No te olvides del cosmos!  

Ne feledkezz meg az univerzumról! Olvashatjuk a falra vetített fényüzenetet. Legnagyobb meglepetésemre a diavetítőt laskagombák működtetik. Ők adják az energiát. A gombafonalak (hifák) elektromos impulzusokat hordoznak, így kommunikálnak. Szőke Erika grafit és magnézium elektródákkal kilencven laskagomba hifaállományát kapcsolta össze. Három hónapig képesek a diavetítőt működtetni. 

Világunk törékeny és véges! Nagy a felelősségünk!

 

939.jpg

 

Ne felejtsd el az univerzumot! 2023 

 

Szőke Erika igazi konceptuális művész, munkásságában a fotó és médiaművészet, valamint a természettudományok összefonódnak. Folyamatosan kísérletezik, ötlettára kifogyhatatlan, új technológiákkal üzen, a legfőbb célja természetes anyagokat használni. Alkotásaiban visszatérő motívum az ember és természet kapcsolata, környezetünk pusztulása, a klímakatasztrófa, az élet körforgása, elmúlás és újjászületés, vagy inkább továbbélés egy másik anyagban. Nincs megállás, itt a mesterséges intelligencia.

 

Témába vág

 

A kiállítás helyszíne: a szlovákiai Senica (magyar neve: Szenyice), Ján Mudroch Záhorská galériája. 

A kiállítás 2024. november 17-ig tekinthető meg.

Tárlatvezetés: november 8-án 17.00 órakor

Kurátor: Kosziba Klaudia

Jó hír! No te olvides del cosmos!  Ne feledkezz meg az univerzumról! alkotás gombái időközben elkezdtek teremni, úgy tűnik, ideális helyük van az egykori kastély kápolnájában. A galéria személyzete gondoskodik róluk.

 

Forrás:

Szőke Erika: Magia Naturalis kiállítás és segédanyaga

Ján Mudroch Záhorská galéria honlapja

Szőke Erika facebook oldala

Szőke Erika személyes magyarázatai, kiegészítései